Comunicat de la Favb i de l’Associació Veïnal Vila de Gràcia: Davant els fets del “Banc Expropiat” de Gràcia

Reproduïm el comunicat de la Favb i de l’Associació Veïnal Vila de Gràcia davant els fets del “Banc Expropiat” de Gràcia:

Davant els fets del ‘Banc Expropiat’ de Gràcia

El desnonament del “Banc Expropiat” és una mostra de com s’ha resolt la crisi financera generada per la bombolla especulativa. Els immobles d’un banc rescatat amb diners públics -Catalunya Banc- i posteriorment venuts a un preu irrisori al BBVA, en lloc de passar al sector públic acaben en mans d’un empresari privat que pensa iniciar un nou cicle especulatiu. La Vila de Gràcia pateix una persistent pressió especulativa que afecta habitatges i comerços i que està lligada al procés de gentrificació que viu el barri. Aquest immoble mai no hauria hagut de tornar a mans privades i les entitats del barri tenen tot el dret de reclamar-ho per a fins socials.

Els col·lectius del “Banc Expropiat” han dut a terme un bon treball, promovent el suport mutu del veïnat per fer front a molts dels problemes plantejats per la situació actual. Un treball que ha de continuar i que ha merescut el recolzament del teixit social de la Vila.

Cal trobar una solució a la situació creada amb el desnonament. No és cosa nostra dir quina ha de ser aquesta solució. Pensem que ha de venir de la reflexió que duguin a terme els col·lectius del Banc Expropiat i les que poden realitzar-se en el propi teixit associatiu de Gràcia. Però pensem també que les administracions han de fer tots els esforços per obrir portes i no enquistar la situació.

La tensió que viu el barri no és una bona cosa. El moviment veïnal sempre ha defensat formes de mobilització pacífiques. Però tot i que no ens semblen adequades determinades actituds, considerem que la forassenyada intervenció policial ha contribuït decisivament a trencar el clima de convivència a la Vila. Intervenció, no ho oblidem, a càrrec d’una unitat reiteradament condemnada per abusos i desproporció, i a la qual segueixen treballant agents que han deixat sense ull 7 veïns i veïnes de la ciutat. El balanç d’aquesta setmana és tràgic i alarmant: 100 persones ferides, entre elles 6 periodistes, agressions antireglamentàries per sobre la cintura i a manifestants amb els braços alçats, projectils de precisió disparats a balcons… Aquesta no és la policia que ens mereixem.

No podem deixar de denunciar l’actuació de l’anterior consistori. En lloc de buscar una solució real al conflicte es va dedicar a pagar d’amagat un costós lloguer del local per evitar un conflicte que podia afectar les seves expectatives electorals. L’Ajuntament de Trias no va dubtar a practicar retallades als ajuts que rebien moltes entitats de la ciutat mentre dedicava una quantitat injustificable a tapar un conflicte que podia afectar els seus interessos partidistes.

Reafirmem el nostre suport a trobar una solució que permeti la continuïtat del Banc Expropiat, i desenvolupar una política que freni el procés especulatiu que està en l’origen del problema.

Associació de Veïns i Veïnes de la Vila de Gràcia
Federació d’Associacions de Veïns i Veïnes de Barcelona (FAVB)